Kurzy

Efektivní výchova a vzdělávání dětí s autismem v MŠ

Kurz má akreditaci MŠMT

Kurz je určen zejména pro pedagogické pracovníky mateřských škol, asistenty pedagoga a ostatní zájemce.

Časová dotace: 16 výukových hodin

Lektoři: Mgr. Berta Burkoňová a Mgr. Ivana Mátlová

Základní probíraná témata: charakteristika dětí s PAS a jak ji zohlednit v předškolním zařízení

  •  jak děti naučit orientovat se v čase a prostoru
  •  jak naučit děti pracovnímu chování
  • motivace dětí
  • komunikace
  • emoce a jak je rozvíjet
  • sociální vztahy a hra
  • jak pracovat s problémovým chováním u dětí
  • celková organizace práce
  • úloha asistenta pedagoga

Program je vytvořen na základě dlouhodobých zkušeností z práce s dětmi s Poruchami autistického spektra a spolupráce s jejich rodinami i předškolními zařízeními. Navrhované postupy vycházejí z principů strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy a zejména speciální terapeutické metody Open therapy of autism vyvinuté Mgr. Romanou Straussovou a rozvíjenou v Centru Terapie Autismu.

Nedílnou součástí jsou videukázky, předvedení praktických pomůcek a nápadů pro práci s těmito dětmi.

Funkční strategie v přístupu k dítěti s autismem v prostředí Základní školy

Kurz má akreditaci MŠMT

Kurz je určen zejména pro učitele a asistenty pedagoga základních škol

Časová dotace: 16 výukových hodin rozdělených do 2 dnů

Lektor: Mgr. Klára Došková

Probíraná témata:

  • Základní terminologie a v čem děti s PAS selhávají
  • Zásady přístupu k dětem s PAS
  • Motivace
  • Struktura času a prostoru
  • Komunikace a řeč
  • Spolupráce učitele a asistenta pedagoga
  • Úzkosti
  • Problémové chování, řešení afektu, konfliktu a sociální situace
  • Sebepojetí a sebevědomí

Pedagogičtí pracovníci základních škol získají teoretické znalosti v oblasti metod práce ve vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Kurz povede k pochopení problematiky autismu a účastníci se dozví, jak efektivně zapojovat děti s PAS do kolektivu třídy a jaké strategie v přístupu k dětem s PAS jsou efektivní. Dítě s poruchou autistického spektra, může být pro kolektiv velmi náročný a často rušivý element. Efektivní prací lze ale pracovat na úspěšném zapojení do kolektivu a zároveň předcházet problémovému chování. S těmito postupy, které se opírají především o behaviorální metody, na které v poslední době proběhlo mnoho výzkumů s pozitivními výsledky, se účastnící seznámí na našem kurzu.

Kurz bude podpořen názornými ukázkami pomocí videí, fotografií a praktických speciálně-pedagogických pomůcek.

Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje

Kurz má akreditaci MŠMT

Kurz je určen zejména pro poradce rané péče

Časová dotace: 60 výukových hodin 

Lektor: Mgr. Romana Straussová, Ph. D.

Základní probíraná témata:

  • Představení a vymezení problematiky
  • Autismus ve věku 3 až 6 let
  • Co sledujeme u dětí ve věku 12 až 18 měsíců
  • Screeningový test M-CHAT
  • Rodina dítěte s PAS v diagnostickém procesu
  • Psychologické a neurobiologické teorie ve vztahu k PAS
  • Intervenční metoda O.T.A.
  • Práce v rodině, Traject plán

Vzdělávací program je určen primárně poradcům rané péče, kteří se díky nově zavedenému screeningu poruch autistického spektra (PAS) budou častěji setkávat s dětmi s pozitivním záchytem ve věku do 3 let. V těchto případech je správně vedená intervence v rodině klíčová.

Účastníci kurzu se naučí rozumět výsledkům screeningového nástroje M-CHAT, budou rozumět problematice PAS u dětí nad 3 roky a jaké jsou odlišnosti u dětí mladších. Na podkladě několika psychologických a neurobiologických teorií se naučí porozumět projevům autismu a intervenčním přístupům, které v případě nejmladších dětí s PAS volíme. Podstatná část kurzu je věnovaná intervenční metodě O.T.A. (Open Therapy of Autism) - účastníci se naučí pracovat v deseti základních krocích, vytvářet plán pomoci rodiny (traject plán), používat konkrétní techniky práce s dítětem. Součástí kurzu je také praxe - stáž v zařízení a zejména pak vlastní práce s klientskou rodinou pod supervizí. Kurz je zakončen ústní a praktickou zkouškou, kdy účastníci prokáží schopnost použít nabyté znalosti.

Problematika hry u dětí s autismem

Kurz má akreditaci MŠMT

Kurz je určen zejména pro pedagogy a asistenty pedagoga mateřských a základních speciálních

Časová dotace: 7 výukových hodin

Lektor: Mgr. Klára Došková

Náplň kurzu:

  • Teoretická východiska hry u dětí s PAS
  • Představení metody nácviku hry pomocí videoscénáře a fotoplánků
  • Workshop

Problematika hry je důležitou součástí výchovy dětí s poruchou autistického spektra, úzce souvisí s oblastí komunikace, utvářením sociálních vztahů, sebepojetím dítěte s PAS a také s problémovým chováním. Účastníci semináře získají praktické informace o možnostech rozvoje hry u dětí s poruchou autistického spektra, o metodách nácviku samostatné hry i hry kooperativní.

Rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra
I a II

Odborné kurzy celoživotního vzdělávání Asociace klinických logopedů

Kurz y jsou určeny pro atestované klinické logopedy

Časová dotace: Kurz I - 10 výukových hodin rozdělených do dvou dnů

                            Kurz II - 10 výukových hodin rozdělených do dvou dnů

Lektor: Mgr. Romana Straussová, Ph. D.

Náplň kurzu I:

  • Oblasti selhání a symptomatika poruch autistického spektra (PAS). Screeningová metoda pro děti do 6 let, CARS (The Childhood Autism Rating Scale)
  • Problematika vývojové dysfázie a PAS
  • Strukturované učení a vizualizace
  • Rozumění řeči a pasivní slovní zásoba
  • Teoretická východiska pro nácvik funkční komunikace u dětí s PAS

Náplň navazujícího kurzu II:

  • Úvod k práci s alternativní komunikací pomocí obrázků a jiných vizuálních symbolů
  • Augmentativní komunikace u přetrvávajících echolálií
  • Seznámení s metodikou práce u dětí verbálně zdatných s dg VFA (vysocefunkční autismus) nebo AS (Aspergerův syndrom), práce se sociální dyslexií v logopedické praxi
  • Úvod do nácviku sociálně komunikačních dovedností

Oba kurzy jsou určeny logopedům pracujícím s dětmi s PAS. Účastníci semináře se seznámí se specifiky komunikace dětí s autismem, jejich vnímáním světa, změnami ve vnímání a rozumění, neurobiologickými faktory ovlivňujícími strukturu mozku u autismu. Vyzkouší si při praktickém cvičení pocit člověka, který se nedokáže verbálně vyjadřovat. Obeznámí se s důvody, proč je pro děti s autismem nejsrozumitelnější cestou vizuální komunikace a jakou roli hraje při nástupu řeči.


Vložte svůj text...