
Kurzy
Brzy doplníme termíny dalších plánovaných kurzů a seminářů.
Přednáší Mgr. Klára Došková, která se dlouhodobě věnuje problematice poruch autistického spektra a dva roky byla zaměstnaná ve školním poradenském pracovišti na základní škole a gymnáziu na Praze 1.
Uskutečněné kurzy
Efektivní výchova a vzdělávání dětí s autismem v MŠ
Kurz má akreditaci MŠMT a je určen zejména pro pedagogické pracovníky mateřských škol, asistenty pedagoga a ostatní zájemce.
Časová dotace: 16 výukových hodin
Lektoři: Mgr. Berta Burkoňová a Mgr. Ivana Mátlová
Základní probíraná témata: charakteristika dětí s PAS a jak ji zohlednit v předškolním zařízení
- jak děti naučit orientovat se v čase a prostoru
- jak naučit děti pracovnímu chování
- motivace dětí
- komunikace
- emoce a jak je rozvíjet
- sociální vztahy a hra
- jak pracovat s problémovým chováním u dětí
- celková organizace práce
- úloha asistenta pedagoga
Program je vytvořen na základě dlouhodobých zkušeností z práce s dětmi s Poruchami autistického spektra a spolupráce s jejich rodinami i předškolními zařízeními. Navrhované postupy vycházejí z principů strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy a zejména speciální terapeutické metody Open therapy of autism vyvinuté PhDr. Romanou Straussovou, Ph.D. a rozvíjenou v Centru Terapie Autismu. Nedílnou součástí jsou videukázky, předvedení praktických pomůcek a nápadů pro práci s těmito dětmi.
Funkční strategie v přístupu k dítěti s autismem v prostředí ZŠ
Kurz má akreditaci MŠMT a je určen zejména pro učitele a asistenty pedagoga základních škol
Časová dotace: 16 výukových hodin rozdělených do 2 dnů
Lektor: Mgr. Klára Došková
Probíraná témata:
- Základní terminologie a v čem děti s PAS selhávají
- Zásady přístupu k dětem s PAS
- Motivace
- Struktura času a prostoru
- Komunikace a řeč
- Spolupráce učitele a asistenta pedagoga
- Úzkosti
- Problémové chování, řešení afektu, konfliktu a sociální situace
- Sebepojetí a sebevědomí
Pedagogičtí pracovníci základních škol získají teoretické znalosti v oblasti metod práce ve vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Kurz povede k pochopení problematiky autismu a účastníci se dozví, jak efektivně zapojovat děti s PAS do kolektivu třídy a jaké strategie v přístupu k dětem s PAS jsou efektivní. Dítě s poruchou autistického spektra, může být pro kolektiv velmi náročný a často rušivý element. Efektivní prací lze ale pracovat na úspěšném zapojení do kolektivu a zároveň předcházet problémovému chování. S těmito postupy, které se opírají především o behaviorální metody, na které v poslední době proběhlo mnoho výzkumů s pozitivními výsledky, se účastnící seznámí na našem kurzu.
Kurz bude podpořen názornými ukázkami pomocí videí, fotografií a praktických speciálně-pedagogických pomůcek.
Metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje
Kurz má akreditaci MPSV
Kurz je určen zejména pro poradce rané péče
Časová dotace: 60 výukových hodin
Lektor: PhDr. Romana Straussová, Ph. D.
Základní probíraná témata:
- Představení a vymezení problematiky
- Autismus ve věku 3 až 6 let
- Co sledujeme u dětí ve věku 12 až 18 měsíců
- Screeningový test M-CHAT
- Rodina dítěte s PAS v diagnostickém procesu
- Psychologické a neurobiologické teorie ve vztahu k PAS
- Intervenční metoda O.T.A.
- Práce v rodině, Traject plán
Vzdělávací program je určen primárně poradcům rané péče, kteří se díky nově zavedenému screeningu poruch autistického spektra (PAS) budou častěji setkávat s dětmi s pozitivním záchytem ve věku do 3 let. V těchto případech je správně vedená intervence v rodině klíčová.
Účastníci kurzu se naučí rozumět výsledkům screeningového nástroje M-CHAT, budou rozumět problematice PAS u dětí nad 3 roky a jaké jsou odlišnosti u dětí mladších. Na podkladě několika psychologických a neurobiologických teorií se naučí porozumět projevům autismu a intervenčním přístupům, které v případě nejmladších dětí s PAS volíme. Podstatná část kurzu je věnovaná intervenční metodě O.T.A. (Open Therapy of Autism) - účastníci se naučí pracovat v deseti základních krocích, vytvářet plán pomoci rodiny (traject plán), používat konkrétní techniky práce s dítětem. Součástí kurzu je také praxe - stáž v zařízení a zejména pak vlastní práce s klientskou rodinou pod supervizí.
Kurz je zakončen ústní a praktickou zkouškou, kdy účastníci prokáží schopnost použít nabyté znalosti.
Problematika hry u dětí s autismem
Kurz má akreditaci MŠMT
Kurz je určen zejména pro pedagogy a asistenty pedagoga mateřských a základních speciálních
Časová dotace: 7 výukových hodin
Lektor: Mgr. Klára Došková
Náplň kurzu:
- Teoretická východiska hry u dětí s PAS
- Představení metody nácviku hry pomocí videoscénáře a fotoplánků
- Workshop
Problematika hry je důležitou součástí výchovy dětí s poruchou autistického spektra, úzce souvisí s oblastí komunikace, utvářením sociálních vztahů, sebepojetím dítěte s PAS a také s problémovým chováním. Účastníci semináře získají praktické informace o možnostech rozvoje hry u dětí s poruchou autistického spektra, o metodách nácviku samostatné hry i hry kooperativní.
Rozvoj komunikace dětí s PAS I a II pro klinické logopedy a logopedy ve zdravotnictví
Dvoudenní kurz - více zde
Seminář je určen pro logopedy ve zdravotnictví (i v předatestační přípravě)
- specifika komunikace dětí s PAS, jejich vnímání světa, změny ve vnímání a rozumění
- vědecké teorie autismu (teorie mysli, teorie centrální koherence, teorie zrcadlových neuronů, teorie hyperkonektivity, teorie oslabených exekutivních funkcí),
- neurobiologické faktory ovlivňujícími strukturu mozku u autismu.
- principy vizuální komunikace a její funkce při nástupu řeči při zohlednění
vývojového hlediska. Výhody augmentativní a alternativní komunikace i vyjadřování pomocí vizuálních symbolů. - úvod do problematiky dětí verbálních, logopedická práce a práce na funkčním rozvoji řeči, praktické ukázky pomůcek i logopedických cvičení.
Rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra I a II
Odborné kurzy celoživotního vzdělávání Asociace klinických logopedů
Kurzy jsou určeny pro atestované klinické logopedy
Časová dotace: Kurz I - 10 výukových hodin rozdělených do dvou dnů
Kurz II - 10 výukových hodin rozdělených do dvou dnů
Lektor: PhDr. Romana Straussová, Ph.D.
Náplň kurzu I:
- Oblasti selhání a symptomatika poruch autistického spektra (PAS). Screeningová metoda pro děti do 6 let, CARS (The Childhood Autism Rating Scale)
- Problematika vývojové dysfázie a PAS
- Strukturované učení a vizualizace
- Rozumění řeči a pasivní slovní zásoba
- Teoretická východiska pro nácvik funkční komunikace u dětí s PAS
Náplň navazujícího kurzu II:
- Úvod k práci s alternativní komunikací pomocí obrázků a jiných vizuálních symbolů
- Augmentativní komunikace u přetrvávajících echolálií
- Seznámení s metodikou práce u dětí verbálně zdatných s dg VFA (vysocefunkční autismus) nebo AS (Aspergerův syndrom), práce se sociální dyslexií v logopedické praxi
- Úvod do nácviku sociálně komunikačních dovedností
Oba kurzy jsou určeny logopedům pracujícím s dětmi s PAS. Účastníci semináře se seznámí se specifiky komunikace dětí s autismem, jejich vnímáním světa, změnami ve vnímání a rozumění, neurobiologickými faktory ovlivňujícími strukturu mozku u autismu. Vyzkouší si při praktickém cvičení pocit člověka, který se nedokáže verbálně vyjadřovat. Obeznámí se s důvody, proč je pro děti s autismem nejsrozumitelnější cestou vizuální komunikace a jakou roli hraje při nástupu řeči.