projekt Implementace Rané intervence O.T.A. do systému péče o děti s rizikem PAS

23.10.2023

V dubnu jsme zahájily tzv. inkubační fázi projektu, který by měl vést v konečném důsledku do zařazení Rané intervence O.T.A. do stávajícího systému péče o děti, u kterých je odůvodněné podezření na rozvoj neurovývojové poruchy včetně PAS.

Projekt, pokud bude úspěšné zakončen, by měl řešit především problém místní dostupnosti Rané intervence O.T.A. V součásné době pokud praktický dětský lékař při 18-ti měsíční prohlídce detekuje u dítěte v testu M-CHAT/R podezření na neurovývojovou poruchu, odesílálá dítě k odbornému vyšetření k dětskému psychiatrovi (případně psychologovi) a zároveň do péče např. našeho centra. Toto se sice úspěšně děje, ale vzhledem k tomu, že naše Centrum nemá v blízké době v úmyslu rozšiřovat místa poskytování mimo ta stávající, je pro mnohé rodiče dojezdová vzdálenost značná.

Tato první "inkubační" fáze projektu si klade za cíl zjistit a ověřit, jakým způsobem lze metodiku Rané intervence O.T.A. předat do jiného zařízení, např. střediska rané péče. Zároveň si klade za cíl vytipovat další organizace, které by v budoucnu mohli tuto Ranou intervenci poskytovat.

Závěrečná zpráva k Implementaci Rané intervence O.T.A. - inkubační fáze.

Závěrečná zpráva – popis projektu Implementace Rané intervence O.T.A. do systému péče o děti s rizikem PAS, reg. č. CZ.03.03.01/00/22_022/0001201, s vyhodnocením úspěšnosti předání metody. Do středisek Lydie a Salome Slezské diakonie.

Projekt sledoval dva cíle: schopnost předat metodu Rané intervence O.T.A. (RI O.T.A.) do stávající, na řešiteli projektu nezávislé organizace, která má však již zkušenosti s terapeutickou prací s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS). Druhým cílem bylo vyhledat a oslovit další organizace napříč ČR, které by byly po náležitém vzdělávání ochotné a schopné tuto metodu poskytovat.

První cíl

Se zahájením projektu byly doškoleny vybrané pracovnice ze středisek Salome a Lydie. Doškoleny proto, že některé z nich již v předchozí době absolvovali v CTA různá školení zaměřená na terapeutickou práci s dětmi s PAS, včetně Rané intervence O.T.A. Bylo tedy potřeba pouze doplnit některé teoretické znalosti tak, aby byla jistota, že vnímají problematiku v celé šíři. Tato klíčová aktivita proběhla bez problémů, tak jak byla naplánována.

V součinnosti s CTA střediska oslovila dětské praktické lékaře v oblastí svého působení a předala jim informační materiály s Ranou intervencí O.T.A. Informační letáky odkazovaly základní informace o RI O.T.A. a možnost odeslat děti s pozitivním nálezem v dotazníkovém testu M-CHAT/R do těchto středisek, kde bude v rámci tohoto projektu poskytována RI O.T.A. pod supervizí autorky metody, dr. Straussové, případně další terapeutky O.T.A. Test M-CHAT/R je prováděn plošně při 18-ti měsíční prohlídce právě v ordinacích dětských lékařů a detekuje nerovnoměrný vývoj, s vysokou validitou potom i riziko PAS. Bohužel období, kdy tato nabídka měla z důvodu krátkého rozpětí projektu v kombinaci s délkou RI O.T.A. pro dětské lékaře smysl, bylo velice krátké. Přesto během 3 měsíců kontaktovalo střediska 11 rodin s doporučením od dětského lékaře. Zde se přesvědčivě ukázalo, že dětské lékaře je nutno oslovit formou osobního setkání a předání informačních letáků je jen doplňkové. Tuto formu zvolilo středisko v Českém Těšíně, na rozdíl od Bohumína. Z 11 rodin, které se do projektu dostalo, jich v Českém Těšíně bylo 10.

Děti, u kterých bylo detekováno riziko PAS v testu M-CHAT/R absolvovaly vstupní test ADOS-2, který provedla MUDR. Ryšánková v Praze na pracovišti CTA, ve dvou případech potom Mgr. Horáčková z kliniko LOGO v Brně. V 11 případech testy potvrdily PAS. V jednom případě bylo vyšetření doplněno o další testy a vysloveno podezření na neurologickou poruchu, nikoli PAS, bylo tedy doporučeno vyšetření u dalších specialistů. Dítě zůstalo v péči střediska Lydie, ale v projektu dále nepokračovalo.

Jednotlivé pracovnice ve středisku Lydie si každá vzala do terapeutické péče dvě rodiny. S těmito rodinami měla každá začít terapeuticky pracovat podle metodiky RI O.T.A. pod přímým dohledem R. Straussové. U třech pracovnic z pěti k tomu opravdu došlo, bylo zřejmé, že chápou principy RI O.T.A., že jsou schopné se odpoutat od své dosavadní praxe poskytování rané péče. U dvou se i přes intenzivní snahu supervizorky nepodařilo nastavit žádoucí postoj terapeutek k RI O.T.A. – viz níže.

Standardní doba RI O.T.A. je dva roky, tedy delší, než doba projektu, V současnosti, tedy po skončení projektu a ještě další rok, rodiny, které byly intervenovány z našeho pohledu "úspěšnými" terapeutkami jsou i nadále v jejich péči pod supervizí R. Straussové a zároveň si převzaly do péče i ostatní rodiny. Jednu rodinu převzala do péče přímo R. Straussová. Tato skutečnost není nijak v rozporu s cíli projektu. Pro účely ověření schopnosti předat metodiku RI O.T.A . byl rok dostatečný a získané poznatky mají významný smysl pro případné předávání metodiky k dalším organizacím.

Raná intervence O.T.A. není sociální služba rané péče . V intervenci, na rozdíl od rané péče, o nikoho nepečujeme, nikoho neprovázíme. RI O.T.A. pracuje výlučně s rodiči a jeho výchovnými schopnostmi a kompetencemi. V intervenci dáváme "návod" a nástroje rodiči, aby ovlivnil, zlepšil duševní zdraví svého dítěte. Terapeut v případě úspěchu musí umět přiznat všechny zásluhy rodiči, konec konců je to rodič, kdo vše nakonec "odpracuje". V případě neúspěchu si musí umět přiznat chybu na své straně, proč se intervence nevedla. V tomto případě musí mít také schopnost analyzovat, co konkrétně udělal špatně, musí umět o problémech komunikovat s dalšími terapeuty, využívat např. intervizní setkávání. Důvodů může samozřejmě být mnoho. Jsou komorbidity poruchy, kde RI O.T.A. je málo účinná, či neúčinná, např, přidružená porucha intelektu nebo těžká sluchová vada. Tedy příčiny, které terapeut neovlivní a přitom je často ani odborník v raném věku dítěte neodhalí, protože jsou skryté pod PAS. Další časté důvody neúspěchu jsou však již minimálně částečně chybou na straně terapeuta. Terapeut O.T.A. se musí pokoušet i v tak na první pohled terapeutem neovlivnitelné situaci, jako těžký rozvod rodičů, který je pro dítě výjimečně nepříznivou okolností, spolupracovat s oběma rodiči a snažit se oddělit jejich péči o dítě od vztahových problémů. Stejně tak je pro terapeuta obtížné matce rozmluvit, aby se z ekonomických důvodů nesnažila nastoupit do práce a s tím umístit dítě do MŠ, z hlediska terapie předčasně. Často rodiče během intervence ztratí motivaci k práci s dítětem, spokojí se třeba jen s malým pokrokem. Někdy i přes na první pohled dobře vedenou intervenci u dítěte nenastává žádný či jen minimální pokrok ve sledovaných vývojových milnících, atd. Tedy situace, se kterými se poradkyně raných péčí sice běžně setkávají, ale ze své pozice jim nijak nepřísluší je nějak ovlivňovat. Terapeut O.T.A. však musí umět říkat pro rodiče i nepříjemné pravdy, v ohnisku jeho zájmu je pouze vývoj dítěte a k tomuto cíli podřizuje veškerou svou práci a komunikaci s rodičem.

Tento "handicap" se ukázal i u pracovnic střediska. Některé z nich nedokázali přestat "poskytovat ranou péči". Specifickým problémem se ukázalo, že díky tomu, že sami nepřijaly za své základní principy RI O.T.A. , nebyly potom schopné autenticky působit v tomto smyslu na rodiče. Ukázalo se, že v některých případech v přímém rozporu s metodikou RI O.T.A. mezi pravidelnými intervencemi rodiče např. navštěvují doma a poskytuji klasické služby rané péče.

Závěrem k prvnímu cíli, rozděleno do tří okruhů

· Teoretický základ

V tomto konkrétním projektu se jednalo o u některých pracovnic o doškolení, kurz Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje byl u nich proveden již dříve. U dalších byl kurz proveden až v rámci tohoto projektu. Pro případné další šíření metody však posuzujeme efektivitu tohoto kurzu.

Není problém předat teoretické znalosti prostřednictvím tohoto kurzu. Kurzu přednáší celý R. Straussová, autorka metody. Vzhledem k tomu, že v oboru stále aktivně působí, kurz vždy přináší jak nejnovější vědecké poznatky, tak poznatky z její praxe a kolegyň z CTA.

Kurz má poměrně široký záběr v obecné části od medicínských poznatků o PAS a dalších neurovývojových poruchách, přes teorie platné pro PAS, po výčet různých současných terapeutických přístupů k PAS. V druhé části se věnuje terapeutickému přístupu O.T.A. a zvlášť potom Rané intervenci O.T.A. Kurz končí krátkým ústním testem posluchačů, který má ověřit, že pochopili obsah kurzu. V tomto konkrétním případě si všechny účastnice kurzu osvojili solidní znalosti problematiky.

Tento kurz je vhodný pro další šíření metody.

· Předávání metody – výběr osob vhodných pro poskytování RI O.T.A.

Do projektu byly vybráni zaměstnanci organizací, ale ne podle zájmu zaměstnance, ale podle potřeb zaměstnavatele tak, aby organizace poskytla vzdělání svým novým zaměstnancům, těm, kteří neměli žádnou, či velmi malou zkušenost s PAS a přístupem O.T.A.

V organizaci v Bohumíně vedla intervence pracovnice, která již v RI O.T.A. byla v minulosti proškolena a nebyla proto znovu do Prahy vyslána. Kolegyně ze stacionáře, které se nakonec ukázaly jako motivovanější, zaměstnanec na školení v Rané intervenci nevyslal. Přitom právě ony, které se staršími dětmi pracovaly již několik let terapeuticky za využití O.T.A., měly větší potenciál než v poradkyně rané péče, byť na rozdíl od pracovnic stacionáře vysokoškolsky vzdělaná. Z toho důvodu vedla rodinu jen poradkyně rané péče, supervizí bylo méně, poradkyně nedokázala motivovat rodinu, která nakonec dala dítě do MŠ a tím prakticky v projektu skončila.

Chyba byla v komunikaci ze strany CTA, kdy nedostatečně komunikovalo nároky na terapeutku RI, nedokázalo zapojit do projektu celou organizaci, neodhalilo skutečnou hierarchii procesu rozhodování v organizaci apod. Motivované kolegyně se skutečným zájmem o metodu pak zůstaly mimo projekt.

Stejně jako v Bohumíně, tak i v Českém Těšíně nebyla organizací splněna při výběru pracovníka do kurzu podmínka, aby se jednalo o člověka se zkušeností z přímé práce s dětmi s PAS, nejen provázení jejich rodiny. V obou organizacích se ukázalo, že neúspěšní byly právě ti zaměstnanci, kteří terapie dětí nikdy nevedli, pouze dojížděli do rodin a dávali rodičům rady, provázení, tedy standardní náplň práce poradkyně rané péče.

V obou střediscích CTA nezdůraznilo, že RI O.T.A. je ucelená terapeutická metoda, kterou je nutno takto poskytovat. Kurz RI O.T.A. byl ze strany vedení organizace vnímán jako další ze školení, kterých se jejich zaměstnanci účastní a z kterého nevyplývají žádné další zvláštní skutečnosti.

Tedy při výběru budoucích terapeutů je nutno komunikovat celou organizací.

Výběrovým klíčem tedy není, komu by chtěl vedoucí organizace dopřát další vzdělání a posunout ho v hierarchii výš, klíčem je setkání s těmito pracovníky u kulatého stolu včetně ředitelů a jejich pobočkových vedoucích a zdůraznění všech úskalí a obtíží, které RI O.T.A. pro organizaci a jednotlivé pracovníky přinese jako cenu za to, že mají potom možnost zásadně pomoci mnoha rodinám a jejich dětem s duševním zdravím. Jak pracovníci, tak jejich vedoucí při setkáních s CTA jasně slyšeli, které osobnostní rysy potřebuje terapeut mít a jaké schopnosti bude potřebovat, aby mohl výcvik podstoupit a měl předpoklady k jeho dokončení. Co pro něj organizace musí zajistit a jaký prostor mu pro jeho práci dát.

Tyto schůzky byly ve většině organizací důvodem, proč se někteří zájemci z oslovených organizací nebudou výcviku nakonec účastnit (Chodov, Jeseník, Pardubice, Tábor možná i Brno). Bylo třeba, aby si všichni uvědomili, že nejde o školení, ale o výcvik podobný psychoterapeutickému výcviku, který stejně jako jiné výcviky, také pravděpodobně všichni nedokončí. Pro následující projekt to ale znamená naději, že ti, kdo nakonec zůstanou, budou motivováni ke koučování rodiny a nebudou si představovat pomoc rodině ve smyslu jakési bezbřehé péče.

Jednotlivé organizace včetně vedoucích pracovníků dnes mají ucelené informace a jsou seznámeni s požadavky jak na organizaci, tak na zaměstnance, kterého vysílají do výcviku.

POŽADAVKY

  • Znalost různých projevů děti s PAS: terapeut O.T.A. potřebuje během své práce rozklíčovat aktuální úroveň a projevy chování dítěte, zda se jedná skutečně o vývoj žádoucím směrem nebo je vývoj dále směrován do autistické trajektorie.
  • Znalost a dlouhodobá zkušenost z přímé terapeutické práce s dětmi s PAS: terapeut umí rozklíčovat aktuální projevy dítěte, ale také ví, jaké techniky pomohou u takového chování dítě uklidnit a přesměrovat ho na cestu intaktního vývoje.
  • Schopnost pracovat s hranicemi ve svém životě projevující se ve vztahu k vlastní sebekázni, event. vlastním dětem, manželovi: terapeut O.T.A. nesmí mít sklony k řešení krizí různými alternativními cestami a projevovat nejistotu ve svém osobním životě. Ideální je, když má zkušenost s překonáním nějaké složitější životní situace (může jít o trénink ve sportu stejně jako překonání nemoci), ve které může hledat jistotu, že umí čelit výzvám a bude umět tuto svou jistotu předat také rodině.
  • Schopnost se nevzdávat ale umět hledat řešení i v situacích, které jsou zdánlivě bezvýchodné: bez této vlastnosti a vlastní motivace by terapeut nedokázal hledat při krizi v rodině (cca po roce se objevuje pravidelně u rodičů relaps, jindy se může ukázat, že jeden nebo oba z rodičů jsou také na spektru, jindy dojde během terapie k rozpadu vztahu rodičů apod.) adekvátní odpovědi, mohl by sklouznout do posuzování rodičů a nehledat možnost úzdravy.
  • Schopnost tolerance a empatie k těžké životní situaci rodičů: včasná intervence O.T.A. není zařazení dítěte a rodiny do přihrádky a práce dle ověřeného jednotného postupu. Každá rodina přináší nové výzvy, každé dítě je jiné a terapeut hledá odpovědi v charakteristikách dítěte i rodičů. Není výjimkou, že postoje rodičů, jejich ochota obětovat něco ze svého pohodlí pro profit dítěte, nerezonují s životními postoji terapeuta. Proto je ze strany terapeuta třeba umět vidět složitost situace a umět se do těžkého každodenního života rodiny vžít, je třeba obrovské míry tolerance, aby byl terapeut schopen dobře pracovat.
  • Pravdivost vůči situaci, vůči rodičům: Terapeut se ocitá opakovaně v situacích, kdy se ho rodiče snaží přesvědčit o své práci nebo postupech jako o přínosných pro dítě a možných v terapii. Přesvědčují terapeuta, jak dítě vše umí, jak doma velmi pracují. Ten ale musí mít sílu autenticky pojmenovat situaci, ukázat, jaké aktuální projevy na dítěti sleduje dnes on a konstatovat fakt, že buď půjde u dítěte o nějakou další komorbiditu (např. poruchu intelektu) nebo prováděli doma cvičení nedostatečně anebo nějak nesprávně.
  • Začlenění metody do pracovního režimu organizace: Z principu nechceme v dalším případném projektu řešit, jak která organizace bude formálně poskytovat RI O.T.A. Pokud jde o sociální služby, by bylo pravděpodobně lepší využít formát sociálně aktivizační služby než ranou péči, ale to není zásadní. Zásadní ale je, jasně pojmenovat a vymezit Ranou intervenci O.T.A. v rámci jakékoli služby. Pokud je rodina z důvodu např. financování formálně zařazena v nějaké stávající službě, musí vědět jak rodina tak terapeut, že jde opravdu jen o formální zařazení. Nesmí se stát, že rodič v Intervenci zároveň pobírá prvky ze služby rané péče. Zaměstnanec musí mí jasně definovaný prostor pro poskytování RI O.T.A. a tato jeho činnost ho nesmí znevýhodňovat před ostatními kolegy. Metodu musí organizace vnímat jako svou integrální součást a dávat ji minimálně stejnou důležitost jako ostatním činnostem.

Při výběru nových terapeutů je tedy potřeba mnohem více dbát na jejich motivaci a osobnostní charakteristiky formou osobního pohovoru každé z nich a zároveň vyžadovat písemný závazek každé terapeutky, že se bude při poskytování metody RI O.T.A. řídit výlučně metodikou této metody. Neplnění tohoto závazku může vést k přerušení poskytování supervizního dohledu a ukončení spolupráce při předávání metody. Vzhledem k osobnímu zapojení R. Straussové v supervizní činnosti je pro terapeutku vždy dostatečný prostor, aby mohla své případné pochybnosti o tom kterém kroku intervence diskutovat bez přítomnosti rodičů a nechat si vysvětlit jeho smysl. Stejný závazek vyžadovat po organizaci – tedy že dá dostatečný prostor pracovníkům k poskytování RI O.T.A.

· Předávání metody – práce pod supervizí

Formát zvolený v tomto projektu se ukázal jako vhodný, s tím, že při případném dalším šíření metody by měl být větší časový prostor k jednotlivým krokům předávání metody. V projektu se vhodně využila skutečnost, že u některé terapeutky již v minulosti absolvovali různé stáže v CTA. V případném dalším bude prostor na to, aby tyto náhledy byly cílené na poskytování RI O.T.A. v CTA a další terapeutické práce v CTA. Máme za to, že toto období by mělo být minimálně ½ roku před zahájením práce s vlastní rodinou. Následné poskytování intervence je zahájeno zpočátku s velkým podílem práce supervizora. Tato jeho činnost by však měla postupně ustávat ve prospěch činnosti pracovníka, vždy však pod přímým osobním dohledem supervizora. Zhruba po roce této činnosti lze již u některých pracovníků přímý dohled nahradit vzdáleným dohledem a zpětným vyhodnocováním intervence např. na základě videozáznamů.

Druhý cíl: výběr a oslovení dalších organizací vhodných pro šíření metody.

Výběr byl dám několika podmínkami, které jsme si stanovili a které musely být splněny všechny současně.

  • Oslovené organizace musí pokrývat víceméně souvisle celou ČR, přičemž jejich působnost může být poměrně velká, např. kraj. Poměrně velká působnost souvisí s množstvím rodin, které zaměstnanec organizace dokáže během roku v souladu s metodikou RI O.T.A. ošetřit a zároveň počtem intervenčních návštěv, kterých je maximálně 10 za dva roky a nepředstavují tedy pro rodinu, pokud má cestovat v rámci kraje, takovou zátěž.
  • Oslovené organizace musí mít zkušenosti s prací s dětmi s PAS
  • Organizace musí být CTA známa z nějaké formy předchozí spolupráce.
  • Organizace musí mít stabilní personální zajištění. Z lektorské a výukové praxe v CTA známe organizace, které každým rokem zaškolují nové pracovníky, význam takového zaškolování je potom velmi malý.
  • Organizace by měla mít v rámci kraje takový význam, aby byla pro příslušný krajský úřad nepřehlédnutelným partnerem pro jednání o budoucím financování RI O.T.A. Dvě výjimky z výše uvedeného seznamu tvoří Brno a Jeseník. V případě Brna jsme oslovili dvě klinické logopedky, které mají malou organizaci na okraji Brna, o kterých jsme však přesvědčeni, že jsou schopné Ranou intervenci O.T.A. převzít a poskytovat ji dále pro Jihomoravský kraj. Podobné je to v případě Olomouckého kraje – Jeseníku. Zde jde o bývalou kolegyni z CTA, mimo jiné spoluautorku společně s Romanou Straussovou dvou knih o autismu. V obou případech se jedná sice o malé organizace, ale obě specializované na raný vývoj dítěte a intervence v tomto věku.

Po oslovení každé organizace a projevení zájmu z jejich strany se všemi proběhly osobní schůzky, vždy za přítomnosti celé organizace či příslušného střediska včetně jejich vedoucích, byly prodiskutovány nároky na organizaci a jednotlivé terapeuty. Vedoucí organizace potom zpravidla ve spolupráci s ostatními vyplnil a poslal krátký dotazník. V dotazníku jsme mapovali především to, jestli jim jsou jasné hlavní principy RI O.T.A. a jestli jsou schopni v organizaci pro tuto metodu vytvořit žádoucí prostor. Seznam a krátký popis jednotlivých organizací viz samostatný dokument "Plán spolupráce s organizacemi".

S každou organizací byly dohodnuty a vzájemně odsouhlaseny konkrétní kroky v programu předávání metodiky RI O.T.A.®, tedy tři hlavní fáze:

  • Absolvování týdenního kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje.
  • Náhledy na práci terapeutů v CTA na pracovišti v Praze. T
  • Zahájení vlastní práce metodou RI O.T.A.® ve své organizaci pod supervizí.


Plán práce s vybranými organizacemi

Plán práce s organizacemi na šíření Rané intervence O.T.A.® (dále RI O.T.A.® ), lze rozdělit na dva okruhy – výběr a oslovení organizací ochotných a dle našeho posouzení potencionálně schopných metodu poskytovat a vlastní vzdělávání v metodě RI O.T.A.® vybraných pracovníků těchto organizací.

Nezbytnost pečlivého výběru a oslovení organizací se jasně ukázala v inkubační fázi projektu 2023-2024. V něm CTA podcenila důkladně zvážit především motivace, které vedou osvojování nových metod práce s dětmi ohroženými neurovývojovou poruchou a jejich rodinami. RI O.T.A.® není raná péče ve smyslu sociální služby. Terapeut O.T.A. nepečuje o rodinu či dítě, ani ji neprovází. Nabízí rodičům terapeutické nástroje a motivuje ho k tomu, aby svou změnou interakcí k dítěti ovlivnili jeho vývoj k dosažení intaktního vývoje, který by bez těchto intervencí nenastal. Tento postoj může být a je pro některé poradce rané péče neakceptovatelný a přes dostatek teoretických znalostí a osobního nasazení RI O.T.A.® provádět nemůže.

Výběr jednotlivých organizací a osob probíhal již v rámci inkubační fáze projektu.

Výběr a následné oslovení organizací vycházelo z několika podmínek, které jsme si stanovili. Organizace nám musí být známa z předešlé spolupráce a musí v dané problematice – tedy péče o děti s psychickou poruchou – pracovat delší dobu. Být dostatečné velká, aby byla pro krajský úřad nepřehlédnutelným partnerem pro jednaní o financování služby. V organizaci nesmí docházet k častým výměnám pracovníků – indikátor stability organizace. Celá organizace musí mít schopnost akceptovat nové postupy práce, rozšířit okruh svých koncových uživatelů a disponovat pracovníky, kteří budou nositeli těchto nových postupů.

Znalost organizace z předchozí spolupráce (zpravidla přednášková a supervizní činnost CTA v organizaci), zjednodušuje budoucí komunikaci v projektu. Tato může být založena na vzájemné důvěře v schopnosti a odborné znalosti toho druhého. Z vlastní zkušenosti víme, že mezi poskytovateli nepobytových sociálních služeb jsou organizace, které v lepším případě poskytují služby na úrovni zájmového kroužku, v horším neposkytuji prakticky nic. Zvolit tedy výběr na principu inzerce a čekat, kdo se přihlásí, se nám nejevilo vhodné.

Dvě výjimky ve výše uvedeném seznamu tvoří Brno a Jeseník. V těchto případech nad výše uvedenými podmínkami převážila míra odbornosti konkrétních oslovených osob. V případě Brna jsme oslovili dvě klinické logopedky, které mají malou organizaci na okraji Brna, o kterých jsme však přesvědčeni, že jsou schopné Ranou intervenci O.T.A. převzít a poskytovat ji dále pro Jihomoravský kraj. Podobné je to v případě Olomouckého kraje – Jeseníku. Zde jde o bývalou kolegyni z CTA, mimo jiné spoluautorku společně s Romanou Straussovou dvou knih o autismu. V obou případech jde o malé organizace, které se však specializují na intervence u malých dětí.

Ve všech případech po prvním oslovení následovalo osobní setkání s celou organizací, s pracovníky, kteří budou přímo zapojení do vzdělávání, jejich vedoucími, a ostatními kolegy a osobami, které v organizaci zajišťují financovaní. Přítomnost všech těchto osob se nám jevila nezbytná pro to, aby všechny osoby v organizaci pochopily, že implementace RI O.T.A.® do jejich organizace může znamenat i pro ně nějakou změnu obvyklého pracovního režimu. Že se nejedná pouze o zvýšení vzdělání některých jejich kolegů, ale často o nový styl práce v organizaci. Výstupem z osobních schůzek byl vyplněný dotazník, kde jsme se opět snažili zdůraznit, že ze spolupráce v projektu spíše než profit ze zvýšení vzdělání jejich členů vyplývá závazek poskytovat RI O.T.A.® v jejich regionu.

Relativně malé množství oslovených organizací (10) by mělo být dostatečné k pokrytí celé České republiky. Tento počet vychází z celkového počtu intervenčních návštěv při poskytování Rané intervence O.T.A., kterých je maximálně 10 v průběhu dvou let. Vycházíme z každodenní praxe CTA, jeden terapeut s asistentem ošetří vyšší desítky rodin ročně.

Středočeský kraj, Praha a kraj Vysočina ve výběru nejsou. Dojezdová vzdálenost z tohoto regionu do CTA v Praze a Havlíčkově Brodě je bezproblémová a CTA má dostatečné kapacity k poskytování této intervence.

Druhý okruh - spolupráce s organizacemi, tedy vlastní předávání kompetencí k provádění RI O.T.A.®, byl s každou organizací konzultován a vzájemně odsouhlasen. Protože se jedná o poměrně homogenní skupinu organizací, není potřeba s každou řešit odlišný postup a lze ho rozdělit do 4 jasně ohraničených celků:

Absolvování týdenního kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje. Kurz bude proveden mimo jejich pracoviště, v zařízení vybaveném pro pořádání např. konferencí s ubytováním posluchačů. Toto prostředí zaručuje vysokou míru soustředění frekventantů, CTA má tento model vyzkoušený a vždy byl ze strany příjemců vzdělání vysoce hodnocen právě z těchto důvodů. Kurz končí ověřením nabytých znalostí formou písemné zkoušky.

Náhledy na práci terapeutů v CTA na pracovišti v Praze. Tato fáze by měla trvat cca 1/2 roku s frekvencí 1 návštěva do měsíce. Na pracovišti CTA by měli frekventanti sledovat nejenom RI O.T.A.®, ale i další odborné terapie, které CTA poskytuje, tak aby získali povědomí o celkovém přístupu terapie O.T.A. k dětem s PAS. Po vlastním náhledu vždy následuje důkladný rozbor toho, co v intervenci probíhalo a proč. Je zde dostatečný časový prostor pro jakékoli dotazy ze strany účastníka vzdělávání a přítomnost certifikovaného terapeuta O.T.A. je dostatečnou zárukou pro relevantní odpovědi. Do této činnosti patří i přítomnost na terapeutickém pobytu rodin, který se bude v rámci projektu organizovat.

Zahájení vlastní práce pod supervizí metodou RI O.T.A.® v organizaci. Předcházet bude oslovení především dětských praktických lékařů a dalších zdravotních specialistů (logopedů, psychiatrů, psychologů apod.) s nabídkou doporučovat rodinám s dětmi s PAS či důvodného podezření na tuto poruchu do organizace k intervenci RI O.T.A.®. Tato činnost bude prováděna ve spolupráci s CTA. Forma supervize, tedy osobní přítomnost, on line přítomnost či zpětné vyhodnocování videonahrávek supervizorem je na rozhodnutí supervizora s ohledem jak na postupující schopnosti účastníka, tak na obtížnosti rodinného systému. Aktivita končí předvedením videonahrávek vlastní práce na konkrétním rodinném systému při společné supervizi a zhodnocením této práce supervizorem.

Poslední činnost, která je však již mimo časový rámec projektu, je i nadále poskytovat supervizní podporu a iniciovat intervizní setkávání jednotlivých účastníků vzdělávání, jak mezi organizacemi, tak v CTA.

Seznam organizací plánovaných zapojit do následného projektu

Karlovarský kraj

Denní centrum Mateřídouška, z.ú.

Školní 737, 357 35 Chodov, https://www.dcmat.cz

Plzeňský kraj

Diakonie ČCE - Střediska celostátních programů a služeb

Čajkovského 1640, 130 00 Praha 3,

středisko rané péče Klatovy

Vídeňská 9, 339 01 Klatovy, https://rana-pece.cz

Jihočeský kraj

APLA Jižní Čechy, z.ú.

Farského 887, 390 02 Tábor, https://aplajc.cz

Pardubický kraj

Středisko rané péče v Pardubicích o.p.s.

Bělehradská 389, 530 09 Pardubice, https://ranapece-pce.cz

Jihomoravský kraj

RAIN - Centrum nejen RAné Intervence

Nádražní 589, 664 63 Žabčice, https://www.centrumrain.cz/

Moravskoslezský kraj

Slezská diakonie

Na Nivách 7, 737 01 Český Těšín, https://www.slezskadiakonie.cz

Olomoucký kraj

POINTE z.s.

Mánesova 610, Jeseník

Královéhradecký kraj

Diakonie ČCE - Středisko Světlo ve Vrchlabí

Komenského 616, 54301 Vrchlabí, https://vrchlabi.diakonie.cz

Ústecký kraj

SANATORIUM DEMOSTHENES s.r.o.

Mírová 2820/2, 400 11, Ústí nad Labem, ttps://www.demosthenes.cz

Praha, Středočeský a kraj Vysočina

zabezpečuje CTA svými pracovišti Národní 43, Praha 1, Na Zderaze, Praha 2 a Na Valech 259, Havlíčkův Brod.


Denní centrum Mateřídouška, z.ú.

Školní 737, 357 35 Chodov, IČ: 27989364

https://www.dcmat.cz

kontaktní osoba, ředitelka: Bc. Věra Bráborcová

Denní centrum Mateřídouška patří mezi největší poskytovatele ambulantních sociálních služeb pro klienty se zdravotním postižením v Karlovarském kraji.

Vzniklo 1990 založením denního stacionáře pro děti s mentálním a kombinovaným postižením. Současná právní forma je zapsaný ústav a je zařazená v krajské síti poskytovatelů sociálních služeb. Zajišťuje provoz denních stacionářů v Sokolově a Chodově pro děti, mládež a dospělé s mentálním a kombinovaným postižením a pro osoby s poruchou autistického spektra, provoz sociálně terapeutických dílen v Sokolově a Chodově pro stejnou cílovou skupinu. Zabývá se výchovnými, vzdělávacími, pracovně a sociálně rehabilitačními činnostmi, poradenskou, lektorskou a osvětovou činností v dané problematice v regionu Karlovarského kraje.

Centrum má bohaté zkušenosti s dětmi s PAS. Ačkoli konkrétní zkušenosti s Ranou intervencí O.T.A. (RI O.T.A.) nemá, jejich přístup ke klientům je v souladu s filozofií O.T.A. – tedy naplňování základních lidských potřeb prostřednictvím speciálních postupů, které si to které postižení vyžaduje. Jsou schopni organizačně zařadit poskytování RI O.T.A.® do své každodenní praxe a disponuji pracovníky i prostory, jak tuto činnost vykonávat.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání vybraným pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém Centru pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat s Centrem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Karlovarském kraji o jejich možnosti doporučovat děti v raném věku do 3 let do Centra, k poskytování Rané intervence O.T.A. Supervizní dohled a intervizní setkání se předpokládají i po skončení projektu.


Plzeňský kraj

Diakonie ČCE - Střediska celostátních programů a služeb

Čajkovského 1640, 130 00 Praha 3,

středisko rané péče Klatovy

Vídeňská 9, 339 01 Klatovy

https://rana-pece.cz

kontakt: vedoucí služby rané péče Mgr. Anna Slováčková

Středisko celostátních programů a služeb je jedním z třiceti zařízení Diakonie ČCE, jednoho z největších poskytovatelů sociálních služeb v ČR. Středisko se sídlem v Praze provozuje jako praktický jediný poskytovatel mimo jiné středisko rané péče v Klatovech.

Služba rané péče poskytuje služby v standardním rozsahu této sociální péče. Zahrnuje rodiny s dětmi se zdravotním postižením jak mentálním, tak pohybovým, či kombinovaným. Poskytuje odborný nelékařský pohled na vývoj dítěte, informace z oblastí, v nichž se tyto rodiny potřebují zorientovat – aktuální a prakticky použitelné informace z oblasti sociálně právní, školství, zdravotnictví, nezdravotnických terapií, rehabilitačních pomůcek. Středisko je zařazeno do krajské sítě poskytovatelů sociálních služeb.

Mají velkou zkušenost s prací s dětmi s PAS. Mají potenciál a velký zájem rozšířit své služby o odbornou terapii, konkrétně Ranou intervenci O.T.A.®. Jsou schopni organizačně zařadit poskytování RI O.T.A.® do své každodenní praxe, disponují vhodnými prostory, mají pracovníky s potenciálem tuto terapii poskytovat.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání vybraným pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém středisku pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat se střediskem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Plzeňském kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do střediska, k poskytování RI O.T.A.®.

Supervizní dohled a intervizní setkávání se předpokládají i po skončení projektu.


APLA Jižní Čechy, z.ú.

Farského 887/17, 390 02 Tábor, IČ: 28552288

www.aplajc.cz

Kontakt, vedoucí rané péče a sociálně aktivizačních služeb: Bc. Alena Fraitová

APLA Jižní Čechy, z.ú.byla založena jako občanské sdružení v březnu 2007, se sídlem v Táboře. Současná právní forma je zapsaný ústav, s další pobočkou v Českých Budějovicích. Je zařazen v krajské síti poskytovatelů sociálních služeb. Od počátku se činnost zaměřovala na děti s PAS a jejich rodiny. V souladu s filozofií O.T.A. se při práci nesoustředí pouze na projevy chování způsobené poruchou, ale vnímají dítě a jeho rodinu v kontextu všech jejich přirozených potřeb. Pracovníci využívají celou škálu ověřených metod, mimo jiné také Videotrénink interakcí, který je součástí Rané intervence O.T.A. Poskytuje služby rané péče, sociálně aktivizační a odlehčovací služby.

Organizace má bohaté zkušenosti s prací s dětmi s PAS a disponuje vysoce odborným personálem. Jsou schopni zařadit Ranou intervenci O.T.A. do své každodenní praxe, má pracovníky a prostory, včetně technických prostředků k této činnosti.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání vybraným pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém Centru pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat s Centrem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Jihočeském kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do Centra, k poskytování RI O.T.A.®.

Supervizní dohled a intervizní setkávání se předpokládají i po skončení projektu.

Organizace: Středisko rané péče v Pardubicích o.p.s.

IČ: 26600285

Sídlo: Bělehradská 389, 530 09 Pardubice

Místo poskytování služby raná péče: Bělehradská 513, 530 09 Pardubice

www.ranapece-pce.cz

Kontaktní osoba: ředitelka Mgr. Blanka Brandová

Organizace zajišťuje službu raná péče pro rodiny s dětmi raného věku s ohroženým vývojem (komplikovaný porod, nízká porodní hmotnost, nedonošenost, hypoxie atd.), s nerovnoměrným vývojem, s tělesným, mentálním postižením, s poruchami autistického spektra či kombinovaným postižením v rámci Pardubického kraje. Založena byla v roce 2002, aktuální právní forma: obecně prospěšná společnost. Středisko je zařazeno v Síti sociálních služeb Pardubického kraje.

Raná péče, kterou Středisko poskytuje, je převážně terénní služba, případně doplněná o ambulantní formu. Ta se poskytuje v zařízení Střediska v Pardubicích. Zde se bude poskytovat i Raná intervence O.T.A.

Středisko má dlouholeté zkušenosti s prací s dětmi s PAS, s CTA spolupracuje již několik let. Jeho pracovníci se pravidelně vzdělávají v problematice přístupu k dětem s PAS a neměl by být pro ně z hlediska odbornosti problém poskytovat nad rámec rané péče odbornou terapii, tedy Ranou intervenci O.T.A. Disponují kapacitami pracovníků a prostorem k poskytování RI O.T.A.®.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání vybraným pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrným vývojem a zajistí vybrané technické prostředky k zajištění RI O.T.A. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve Středisku pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. CTA bude spolupracovat se Střediskem na zvýšení povědomí a zlepšení informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Pardubickém kraji o jejich možnosti doporučovat rodičům dětí v raném věku do 3 let využívat Ranou intervenci O.T.A. CTA podpoří vyjednávání budoucího financování služby zejména Pardubickým krajem. Ze strany CTA se předpokládá supervizní dohled a intervizní setkávání absolventů kurzu po skočení projektu.


RAIN

Centrum nejen RAINtervence

Klinická logopedie, senzorická integrace, speciálně-pedagogické poradenství

Nádražní 589, 664 63 Žabčice, IČ:197258183, www.centrumrain.cz

Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Marie Nimbona

Centrum RAIN je malá organizace, poskytující klinickou logopedii, senzorickou integraci a speciálně pedagogické poradenství. Bylo založeno nedávno klinickou logopedkou Marii Nimbonou, která s dalšími kolegyněmi dosud pracovala v Centru Kociánka v Brně. Centrum sídli v obci Žabčice, cca 25 km od Brna.

Centrum se chce zaměřit na včasnou intervenci, zejména u dětí do 3 let věku, s vědomím, že tato intervence může pozitivně ovlivnit vývojové trajektorie v oblasti komunikace, senzomotorického, kognitivního, sociálního a emočního vývoje. Raná intervence O.T.A. tedy zcela zapadá do spektra činností, kterými se Centrum chce zabývat.

Všechny pracovnice jako klinické logopedky mají bohatou zkušenost s prací s dětmi s PAS. Jsou jak personálně, tak organizačně schopné poskytovat Ranou intervenci O.T.A. ve svém Centru. Vzhledem ke krátké historii Centra a k faktu, že lze těžko odhadnout množství potencionálních žadatelů o tuto službu v Jihomoravském kraji, nejsou v současné době schopné říci, pro jak velkou část tohoto regionu zajistí službu RI O.T.A.®.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání pracovníkům Centra prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje a zajistí některé technické prostředky k RI O.T.A. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém Centru pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat s Centrem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Jihomoravském kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do Centra, k poskytování RI O.T.A.®.

Supervizní dohled a intervizní setkání se předpokládají i po skončení projektu.

Slezská diakonie

Na Nivách 7, 737 01, Český Těšín, IČ:65468562

www.slezskadiakonie.cz

kontaktní osoba: Náměstek ředitele Slezské diakonie, Sekce pro sociální práci a projektové řízení Mgr. et Ing. Romana Bélová

Slezská diakonie je nestátní nezisková organizace. Působí na území Moravskoslezského kraje již od roku 1990, kdy navázala na dřívější charitativní působnost Slezské církve evangelické z počátku 20 století. Provozuje několik desítek středisek s nejrůznější působností v oblasti sociální práce. Je zařazena do krajské sítě poskytovatelů sociálních služeb. Projekt bude realizován se dvěma z nich: se Střediskem LYDIE Český Těšín a Střediskem SALOME Bohumín.

Obě Střediska mají dlouholetou zkušenost s prací s dětmi s PAS, děti s touto poruchou tvoří až 80% klientů. Střediska již od roku 2015 při práci s dětmi s touto poruchou pracuji pod supervizí CTA. Středisko Lydie bylo zapojeno do inkubační fáze projektu CTA: Implementace RI O.T.A. do systému péče o děti s rizikem PAS. Zapojení do projektu je tedy přirozeným pokračování dosavadní spolupráce mezi Středisky a CTA. Jsou schopni organizačně i personálně zajistit poskytování Rané intervence O.T.A. ve své každodenní praxi pro oblast Moravskoslezského kraje.

V rámci projektu budou pracovníci pokračovat v práci pod supervizí terapeutů CTA ve svém Středisku. Pokud budou do projektu zařazení noví pracovníci (Bohumín), absolvují cely program. Tedy teoretické znalosti v certifikovaném kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje, absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a následně začnou pracovat ve Středisku metodou Rané intervence O.T.A. po supervizí. CTA bude spolupracovat s Centrem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Moravskoslezském kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do Středisek, k poskytování Rané intervence O.T.A. CTA zajistí potřebné technické prostředky k RI O.T.A.®.

Supervizní dohled a intervizní setkání se předpokládají i po skončení projektu.


Diakonie ČCE - Středisko Světlo ve Vrchlabí

Komenského 616, 543 01, Vrchlabí, IČ: 43464343

www.vrchlabi.diakonie.cz

kontakt: vedoucí služby rané péče Mgr. Marcela Sobotková

Středisko Světlo ve Vrchlabí vzniklo v roce 1992 a je součástí celorepublikové sítě sociálních služeb Diakonie ČCE. Poskytuje sociální služby pro celé věkové spektrum klientů s nejrůznějšími potřebami, služby jsou jak terénní, tak ambulantní. Poskytuje několik typů sociálních služeb a působí v Královéhradeckém a Libereckém kraji. Služba rané péče je zaměřena na rodiny s dětmi v raném věku se zdravotním postižením jak mentálním, tak pohybovým, či kombinovaným. Středisko je zařazeno do krajské sítě poskytovatelů sociálních služeb.

Mají velkou zkušenost s prací s dětmi s PAS, zde využívají kombinaci několika odborných intervencí. S CTA spolupracují dlouhodobě, při práci využívají některé principy vycházející z O.T.A. Jsou schopni organizačně zařadit poskytování RI O.T.A.® do své každodenní praxe, disponují vhodnými prostory, mají pracovníky s potenciálem tuto terapii poskytovat.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání vybraným pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém Středisku pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat se Střediskem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Královéhradeckém, případně Libereckém kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do Střediska k poskytování RI O.T.A.®.

Supervizní dohled a intervizní setkání se předpokládají i po skončení projektu.

Centrum POINTE

Mánesova 610, Jeseník, . IČ: 21635811

Monika Knotková, Anna Kejíková

Centrum POINTE je nově založený spolek za účelem mimo jiné poskytování Rané intervence O.T.A.®

Cílem Centra je zvýšení dostupnosti odborné poradenské a terapeutické péče pro rodiny a osoby pečující o děti s neurovývojovými poruchami, zejména autismem. Zaměřuje se na poskytování poradenství, speciálně pedagogických intervencí a podpůrných terapií (např. canisterapie), dále na pořádání vzdělávacích akcí a zvyšování všeobecného povědomí o problematice autismu a důležitosti včasné intervence pro vývoj dětí a zvýšení kvality života celého systému rodiny.

Centrum založila bývalá kolegyně a spoluautorka R. Straussové odborných knih o PAS. R. Straussovou vysoce hodnocena pro svou odbornost v dané problematice.

Mají velkou zkušenost s prací s dětmi s PAS. Předpokládají, že poskytování RI O.T.A.® bude jedna z hlavních činností centra, disponují vhodnými prostory.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání oběma pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém centru pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat s Centrem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Olomouckém kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do Centra k poskytování Rané intervence O.T.A..

Supervizní dohled a intervizní setkání se předpokládají i po skončení projektu.


Demosthenes , o.p.s.

Mírová 2820/2 (Severní Terasa), 400 11, Ústí nad Labem, IČ: 25421018

www.demosthenes.cz

kontakt: projektový manažer a vedoucí SPC, Ing Veronika Srbová

Dětské centrum komplexní péče bylo založeno v roce 1999 jako nestatní zdravotnické zařízení, s ambulancemi dětské neurologie, klinické psychologie, klinické logopedie, fyzioterapie a ergoterapie a současně speciální mateřskou školu. Později bylo rozšířeno o službu rané péče, sociálně právní poradenství a SPC. Poskytuje zdravotní, terapeutickou a speciálně pedagogickou péči o děti s nejrůznějšími poruchami, včetně PAS pro Ústecký kraj. Všechny tyto činnosti jsou vedeny především s důrazem na vysokou odbornost a využívání nejnovějších vědeckých poznatků v dané problematice.

Centrum má bohaté zkušenosti s dětmi s PAS, včetně nejrůznějších komorbidit. Ranou intervenci O.T.A. jsou schopni zařadit mezi své poskytované služby. Disponují jak prostředky, tak personálem, který ji může po proškolení poskytovat.

V rámci projektu CTA poskytne vzdělání vybraným pracovníkům prostřednictvím certifikovaného kurzu Intervenční metoda O.T.A. u dětí raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje a zajistí některé technické prostředky k RI O.T.A.®. Pracovníci absolvují náhledy na práci terapeutů v CTA a během projektu budou ve svém Centru pracovat metodou Rané intervence O.T.A. pod supervizí terapeutů z CTA. V rámci projektu bude CTA spolupracovat s Centrem na informovanosti praktických dětských lékařů, dětských psychiatrů, psychologů a logopedů v Ústeckém kraji o možnosti těchto profesí doporučovat děti s PAS, či důvodném podezření na tuto poruchu v raném věku do 3 let do Centra, k poskytování Rané intervence O.T.A.

Supervizní dohled a intervizní setkání se předpokládají i po skončení projektu.